Szétzúzhatja a nyugati fölényt: brutális új technológia jöhet a navigációban

2025. május 04. 22:10

Meghekkelt világ – már a GPS sem biztonságos, itt a kvantumforradalom.

2025. május 04. 22:10
null

A globális navigációs műholdrendszerek, különösen a GPS, évtizedek óta alapvető szerepet játszanak a modern közlekedésben szárazföldön, vízen, levegőben és természetesen katonai műveletekben is. Azonban a GPS-ek könnyen sebezhetők, és ennek következményei közel nemcsak a civil, hanem a katonai szektorokban is súlyosak lehetnek. 

A GPS jelszavai érzékenyek lehetnek különböző zavaró hatásokra, mint a műholdak szándékos eltérítése, zavarása (jamming) vagy a hamis jelek (spoofing) generálása. E problémák hatásai általában nem a mindennapi közeledést befolyásolják, hanem a katonai műveletek sikerét is veszélyeztetik. De a polgári repülésben is gond lehet, a GPS-zavarások ugyanis komoly problémát jelentenek, különösen az orosz–ukrán konfliktus elmérgesedése óta. Azaz 2022 után például a Baltikumban is ugrásszerűen megnövekedett a spoofing (hamis GPS-jelek sugárzása) és a jelzavarások gyakorisága. Mi több, tavaly a GPS-jamming 175 százalékkal nőtt az előző évhez képest, a GPS-spoofing esetek száma pedig ötszörösére emelkedett.  

A legérintettebb térségek – nem meglepő módon – a Közel-Kelet (Törökország, Irak, Egyiptom) és Kelet-Európa (például Litvánia) légtere.  

Egyedül Litvániában 2024 utolsó negyedévében több mint 800 ilyen incidens történt, amelyek jelentős navigációs problémákat okoztak, járatkéséseket eredményeztek és komoly gazdasági következményekkel jártak.  

A geopolitikai feszültségek növekedésével a GPS-alapú navigációs rendszerek manipulálása és megzavarása tehát egyre inkább a háborús eszközök részévé válik. Mindez jól mutatja, hogy milyen égető szükség van GPS-független, megbízható navigációs rendszerekre. A legújabb fejlesztés ebben a környezetben a kvantumtechnológia alkalmazása, amely teljesen új szintre emeli a navigációs megoldások megbízhatóságát és pontosságát. 

A Q-CTRL kvantumasszisztált navigációs rendszere 

A Q-CTRL egy ausztráliai székhelyű kvantumtechnológiai szoftverfejlesztő cég, amely nemrég sikeresen tesztelte legújabb kvantumalapú navigációs rendszerét, az Ironstone Opalt. Ez a megoldás már a kezdeti terepi próbák során is lenyűgöző teljesítményt nyújtott, hiszen  

bizonyos helyzetekben akár 46-szor pontosabb, mint a hagyományos GPS-tartalék rendszerek, és légi közlekedési teszteken is 11-szer pontosabb volt, mint a legfejlettebb GPS-alternatívák.  

Az Ironstone Opal a kvantumszenzorok erejére épít, és az eredmények azt mutatják, hogy minden eddiginél pontosabb, még GPS-kimaradásos helyzetekben is. 

Az alapvető különbség a hagyományos rendszerekhez képest, hogy az Ironstone Opal passzív módon működik, azaz nem bocsát ki olyan jeleket, amelyek jelezhetők vagy zavarhatók lennének. Vagyis elvben teljesen ellenálló a zavarásokkal és a manipulációkkal szemben, amelyek a hagyományos megoldásokat – mint láttuk – egyre inkább sebezhetővé teszik. 

Mi az a kvantumalapú mágneses navigáció? 

A Q-CTRL Ironstone Opal rendszerének alapja a kvantumalapú mágneses navigáció, azaz a Föld mágneses mezőjét használja a helymeghatározásra.  

A kvantumalapú szenzorok ugyanis képesek érzékelni a Föld belső rétegeiben található finom mágneses anomáliákat, és ezen információk alapján meghatározni a helyzetet, akár – ahogy említettük – GPS-kimaradás esetén is. Az ilyen szenzorok érzékenysége és pontossága messze meghaladja a hagyományos, inerciális navigációs rendszerek és más, a GPS helyettesítésére használt technológiák képességeit. 

Hogyan működnek a kvantumszenzorok? 

A kvantumszenzorok a kvantummechanikai jelenségeken alapulnak, például kvantum-szuperpozíción és -összefonódáson. A Q-CTRL Ironstone Opal rendszerében ezek a szenzorok a Föld mágneses mezőjének finom anomáliáit érzékelik, és képesek meghatározni a pontos helyzetet. Mivel ezek rendkívül érzékenyek, sokkal pontosabbak, mint a hagyományos navigációs rendszerek, így képesek működni GPS-kimaradás vagy -zavarás esetén is. A kvantumalapú érzékelés kiemelkedő előnye, hogy rendkívül precízen mérhető a Föld mágneses tere, lehetővé téve a GPS-független navigációt. 

A hagyományos, úgynevezett inerciális navigációs rendszerek (INS) a mozgás adatait, például a gyorsulást és a sebességet mérik, majd ezekből klasszikus háromszögeléssel számolják ki a földrajzi pozíciót. Az INS-technológia azonban könnyen megzavarható. Ezzel szemben a kvantumszenzorok rendkívül precízen és stabilan képesek meghatározni a pozíciót, mivel egyáltalán nem érzékenyek a járművek mozgásából eredő rezgésekre és zörejekre. 

Az új rendszer mesterséges intelligenciát (MI) használ annak érdekében, hogy folyamatosan javítsa a szenzorok teljesítményét és alkalmazkodjon a környezeti változásokhoz, mint például a jármű terhelése, a magasságváltozások vagy az eltérő földrajzi helyzetek. Az Ironstone Opal képes olyan méréseket végezni, amelyek során a rendszer önállóan „tanul” és alkalmazkodik a különböző környezeti tényezőkhöz, mindezt úgy, hogy ehhez nem szükséges speciális manőverek elvégzése vagy bonyolult kalibráció. 

Katonai előnyök 

Ahogyan már utaltunk rá, a legnagyobb előny, amit az Ironstone Opal kínál, hogy nem bocsát ki jeleket, amelyeket más rendszerek érzékelhetnek. A hagyományos navigációs megoldások, amelyek aktívan sugároznak jeleket, különösen a katonai környezetben jelentenek gondot, hiszen célzott támadások révén nagyon könnyen megzavarhatók. A másik fontos előnye, hogy képes stabilan üzemelni olyan helyeken is, ahol a GPS-alapú navigációs rendszerek nem működnek megfelelően. Ilyen lehet például a nagyobb épületek, infrastruktúrák, föld alatti, illetve más miatt árnyékolt területek. 

Az Ironstone Opal sikeres tesztelése mérföldkő a kvantumtechnológia alkalmazásában a navigációs rendszerek terén. A Q-CTRL tervei szerint a jövőben további fejlesztéseket terveznek, amelyek még jobban kihasználják a technológia adta lehetőségeket. A következő lépés a különböző típusú járműveken való alkalmazás, beleértve a drónokat, a katonai platformokat, az önvezető gépkocsikat és a komolyabb légi járműveket. 

(Források: Cornell; Techxplore; The Conversation)

Kapcsolódó: 

Címlapfotó: Pixabay

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Nasi12
2025. május 06. 13:30
Feltalálták a teknösbékát😀 Az uszik 3000 km-t majd a föld mágneses terét használva visszatalál.
nemecsek-3
2025. május 05. 14:23
A mandiner új szelektív hulladékkategóriát nyitott, a neve informatikai hulladék. Sokezer semmitmondó karakterben 2 sorban megírható valamit -bizonyára van valóságalapú és hasznos- számukra elképesztően hangzatos terminus technicusokkal amiről fogalmuk sincs, Következésképpen minden elfoglalt bit üres lózung, foglalja a memóriát, a sávszélességet emészti a villamos áramot, termeli a CO-t rabolja az emberek idejét mert jóhiszeműen próbálnak megérteni valamit, használható információt konvertálni valamiből,mire rájönnek nem lehet, mert üres hablaty. A rosszabbik eset amikor ebből valaki azt hiszi, hogy ettől már olyan tudós is lett hirtelen mint a mandineres aki azt hiszi mentesül minden alól ha odabiggyeszt egy forrásmegjelölést. A mandinereseknek is üzenném, az okosság és az intelligencia nem ott kezdődik, hogy valaki mindent tud, hanem ott, hogy az illető tudja, mi az amit nem tud. Persze lehet tudományos dolgokról írni laikusok számára de ahhoz érteni kell hozzá és írni kell tudni
Józsi6
2025. május 05. 06:08
Szétzúzhatja a nyugati fölényt: mert Ausztrália nem tartozik a nyugathoz? Hanem hová ?
survivor
2025. május 05. 00:35
Es az elektromágnes mit is csinál a mezőben ? Virágot szed ??🧲🧲🧲🌹🌼🌻
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!